Раніше здавалося, що таке можуть собі дозволити тільки власники розкішних багатомільйонних вілл. Сьогодні ж усе набагато доступніше.
Вірус "Bad rabbit", що цього тижня атакував сайти Міністерства інфраструктури, київського метрополітену та аеропорту Одеси, заблокувавши їхню роботу, також використовував при підборі па

Відомий вчений спричинив ажіотаж, відкривши доступ до своєї дисертації

10.11.2017 16:09
Відомий вчений спричинив ажіотаж, відкривши доступ до своєї дисертації
Досі кандидатську дисертацію Стівена Гокінга, відомого британського астрофізика й популяризатора наукових знань, можна було прочитати лише в бібліотеці Кембриджського університету або замовити собі цифрову версію - за 65 фунтів стерлінгів (приблизно 2300 гривень).

Але днями науковець вирішив зробити текст своєї першої наукової праці доступним для всіх в інтернеті - і сайт Кембриджа не витримав напливу охочих із нею ознайомитися і "завис".

Якщо інші наукові праці на сайті університету зазвичай збирають приблизно 100 переглядів за місяць, то "Властивості всесвітів, що розширюються" (“Properties of expanding universes”) уже за перші 12 годин завантажили майже 60 тисяч людей! Безплатно скачати її можна тут - repository.cam.ac.uk/handle/1810/251038

Що спричинило такий інтерес до дисертації Стівена Гокінга? Які нові сторінки в астрофізиці вона відкрила?

- Про що йдеться у цій науковій праці?

- Цю кандидатську 23-річний Стівен Гокінг захистив у 1965 році, тема розширення Всесвіту тоді вже була надзвичайно популярною, - пояснив Іван Крячко, завідувач лабораторії Головної астрономічної обсерваторії НАНУ. - Теоретичну основу для вчення про розширення Всесвіту ще на початку минулого століття заклав великий німецький науковець Альберт Ейнштейн, а відомий американський астроном Едвін Габбл навіть підрахував, що далекі галактики рухаються зі швидкістю, що пропорційна віддаленості від нас.

Стівен Гокінг застосував теореми, сформульовані його колегою, британським математиком Роджером Пенроузом, до всього Всесвіту й математично довів: Всесвіт не нерухомий і не незмінний у часі, він постійно розширюється.

Гокінг підтвердив те, що Всесвіт змінюється - у нього був початок, і припустив, що наслідком розширення Всесвіту буде "Великий вибух навпаки".

- Гокінга називають дослідником чорних дір. Чому?

- Це пов'язано вже зовсім із іншою науковою роботою вченого, що була оприлюднена в 1975 році. Це теорія про те, що чорні діри випаровуються за рахунок явища, що має назву випромінювання Гокінга. Це явище робить більш послідовною термодинаміку чорних дір, демонструє, як вони взаємодіють із рештою Всесвіту. Стівен Гокінг заявив, що чорні діри - своєрідні ворота в паралельний світ.

- Якась з теорій Гокінга отримала практичне підтвердження?

- У 2015 році сталося відкриття, яке частково підтвердило і теорію чорних дір Гокінга, і насамперед - загальну теорію відності Ейнштейна: лазерний інтерферометр LIGO зафіксував гравітаційні хвилі, що виникли внаслідок злиття двох чорних дір. Так було доведено й те, що вони існують і взаємодіють, і те, що збурення гравітаційного поля поширюється зі швидкістю світла, руйнує простір і час. Те, що припущення Гокінга ще за його життя підтверджується, власне, й підігріває цікавість до ранніх праць цього вченого.

Ірина КОНТОРСЬКИХ, газета Експрес