Астрономи отримали першу фотографію новонародженої планети

12.07.2018 20:29
Астрономи отримали першу фотографію новонародженої планети

Астрономи з Інституту астрономії Товариства Макса Планка в німецькому Гейдельберзі вперше в історії сфотографували планету на етапі формування, що прокладає собі шлях через протопланетний диск.

Планета PDS 70b прокладає собі шлях через диск матерії, що оточує молоду зірку PDS 70 в сузір’ї Кентавра 370 світлових роках від Землі.

Темна пляма в центрі знімка — це «штучний Місяць», маска, яку астрономи користуються, щоб блокувати випромінювання зірки і побачити об’єкти в її околицях. Навколо темної плями, за якою ховається зірка PDS 70, що спалахнула всього 10 мільйонів років тому, знаходиться протопланетний диск — розпечена матерія, з якої формується планета PDS 70b, яка на знімку видно як яскрава пляму праворуч.

Відстань від зірки до планети вчені оцінили в три мільярди кілометрів — приблизно як від Сонця до Урану.

Незважаючи на велику відстань до зірки, температура на поверхні планети дуже висока — близько 1000 °C; це більше, ніж на будь-якої з планет Сонячної системи. PDS 70b — газовий гігант з масою в кілька мас Юпітера.

Аналіз випромінювання «новонародженої» планети дозволив зробити висновки про її атмосферу, відзначають астрономи: мабуть, вона досить щільна і заповнена краплями рідини або пилом.

Досі вченим не вдавалося спостерігати формуючі планети; названий ряд зірок-кандидатів, у дисках навколо яких знаходили щільні скупчення речовини, але тільки про PDS 70b астрономи впевнено говорять як про планету на ранніх етапах формування; інші кандидати вимагають подальшого вивчення і можуть на перевірку виявитися невеликими аномаліями розподілу речовини диска.

Підтвердити існування «новонародженої» планети і сфотографувати її вченим вдалося завдяки інструменту SPHERE Дуже великого телескопа Європейської Південної обсерваторії в Чилі, спеціально призначеного для спостережень за екзопланетами.

Інструмент SPHERE блокує яскраве світло зірок, його алгоритми і оптика оптимізовані таким чином, щоб вловлювати слабке світло, фільтрувати шуми і давати максимально контрастне зображення того, що відбувається в безпосередній близькості від зірок.

Коли SPHERE знаходиться в режимі спостереження, він фотографує зірку протягом декількох годин, а потім його алгоритми відбраковують сигнал, що має нерухоме джерело (випромінювання зірки), і зберігають сигнал, джерело якого переміщається — випромінювання об’єктів на орбіті, в тому числі екзопланет.

Результати спостережень опубліковані у двох статтях (1, 2) в журналі Astronomy & Astrophysics