Вчені відкрили гени, здатні вилікувати параліч після травми спини

20.01.2018 19:40
Вчені відкрили гени, здатні вилікувати параліч після травми спини

Генетики виявили у ДНК міног незвичайний набір генів, що змушує клітини розірваного спинного мозку заново встановлювати зв’язки один з одним після ушкоджень спини, також їхні аналоги вдалося знайти у людському геномі.

“Ми багато років знали, що навіть найсерйозніші травми хребта іноді спонтанно заліковуються у міног, але не мали поняття, які молекули відповідають за це чудесне зцілення. Ми розкрили всі гени, які включаються під час цього процесу, і тепер можемо приступити до пошуку послідовностей ДНК, що безпосередньо відповідають за відновлення спинного мозку”, – завила Вона Блум з Інституту медичних досліджень Файнстіна в Манхассеті (США).

Міноги – примітивні риби, що не володіють щелепами і твердим скелетом. Подібні живі істоти домінували в океанах Землі приблизно 550 мільйонів років тому, а сьогодні існує лише кілька десятків їх видів, які ведуть напівпаразитичний спосіб життя.

Ці риби, незважаючи на свою примітивність і непоказність, володіють однією цікавою “суперздатністю” – можуть позбавлятися від паралічу і заліковувати травми спинного мозку за дуже короткий час. Таке вміння для них життєво важливе, оскільки їхній спинний мозок оточений лише м’якою хрящової тканиною і ніяк не захищений від пошкоджень, – пише РИА Новости.

Блум і її колеги зробили перший крок до створення принципово нової “природної” методики відновлення пошкодженого хребта, спостерігаючи за тим, як цей процес відбувається в організмі міног.

Для проведення дослідження вчені придбали кілька дорослих особин, пошкодили їм “хребет” і почали спостерігати за змінами в роботі генів в клітинах їхнього головного і спинного мозку. Це дозволило розкрити всі ланцюжки генів, які беруть участь в зрощуванні пошкодженої нервової тканини, і знайти їхній головний “вимикач” – ген Wnt, пов’язаний з розвитком зародка і міграцією стовбурових клітин.

Сам по собі Wnt не відповідає за регенерацію спинного мозку або інших тканин, а включає кілька інших ланцюжків генів – FOXC1, LEF1 і NFKB1, що відповідають за конкретні аспекти відновлення пошкодженої тканини. Ці ланцюжки, в свою чергу, активували кілька десятків інших генів в нейронах і допоміжних тканинах спинного мозку, відповідальних за безпосереднє відновлення зв’язків між його половинками.

Відкривши ці ланцюжки генів, вчені перевірили, чи дійсно вони є головними “диригентами” регенерації хребта у міног, заблокувавши роботу Wnt хімічним шляхом. Як показав експеримент, такі риби ніколи не відновили спинний мозок і залишилися паралізованими.

При цьому велика частина цих генів на 96% співпадала за своєю структурою зі схожими ділянками ДНК людини. Це говорить про те, що подібну систему відновлення спинного мозку можна примусово “увімкнути” і у людей, які страждають від паралічу в результаті перелому хребта або якихось травм спини.

Пошкодження хребта в більшості випадків призводить до часткового або повного паралічу кінцівок в залежності від місця травми. На сьогоднішній день вчені розробляють кілька методів лікування подібних пошкоджень. Як правило, біологи намагаються використовувати стовбурові клітини для відновлення з’єднання між частинами спинного мозку. Існують і принципово інші методи – підключення кінцівок до головного мозку за допомогою електродів.