ТЕХНОЛОГІЇ

Раніше здавалося, що таке можуть собі дозволити тільки власники розкішних багатомільйонних вілл. Сьогодні ж усе набагато доступніше.
Вірус "Bad rabbit", що цього тижня атакував сайти Міністерства інфраструктури, київського метрополітену та аеропорту Одеси, заблокувавши їхню роботу, також використовував при підборі па

Отримуючи пенсійну картку в банку, ви можете несподівано потрапити у великі борги

06.11.2017 12:23
Відомо, що банки не гребують заробляти на необізнаності клієнтів, особливо старшого віку. Так, дуже часто фінустанови цинічно спекулюють на їхній довірі, аби збільшити свої прибутки. І залізають у їхні кишені, чудово знаючи, що там - лише копійчана пенсія. Запитаєте, як можна мати зиск на таких мізерних сумах? Та дуже просто!
 
Знайомтеся, одна з жертв такого банківського "маркетингу" - пані Юлія Гайворонська. Жінка зателефонувала до редації "Експресу" й розповіла: раніше отримувала пенсію в касі на ощадкнижку. "Але нещодавно мені повідомили, що ощадкнижок вже не буде й треба оформити пенсійну картку", - пояснює жінка.
 
Коли пані Гайворонська прийшла до банкомата "Ощадбанку" знімати пенсію, то замість своїх щомісячних 1560 гривень побачила зовсім інший баланс - 3060 гривень. Жінка зняла ці гроші, подумавши, що їй підвищили пенсію. Проте потім... У пані Юлії закралися певні сумніви, тож вона пішла до районного управління Пенсійного фонду. А там почула - пенсію жінці не збільшували, розмір нарахування був незмінний - 1560 гривень.
 
Пані Юлія одразу пішла до відділення "Ощадбанку" - до працівниці, яка оформляла пенсійну картку. Прохання - елементарне й, сказати б, дуже очевидне: пояснити, як так сталося, що замість пенсії розміром півтори тисячі гривень на картці опинилась вдвічі більша сума.
 
Відповідь працівниці банку ошелешила: "зайві" гроші на картці - це кредит у розмірі 1,5 тисячі гривень.
 
Як? Банк оформив кредит на пенсіонерку і навіть не повідомив її про це?
 
"Сказали, що я сама підписала якісь документи, - розповідає нам пані Юлія. - Насправді ж я просто оформляла пенсійну картку. Так, мені дали багато документів, надрукованих дуже дрібним шрифтом. Читати їх я не мала змоги - це забрало б години дві. Про кредит у моїй розмові з працівницею банку не йшлося взагалі.
 
А тепер я зрозуміла, що потрапила у влаштований банком конвейєр. І я так само, як інші, підписала документи, не читаючи, бо довірилась словам працівниці про те, що йдеться лише про оформлення картки для отримання пенсії. Розумію, що це моя помилка, але водночас дуже прикро, що банк отак водить за носа своїх клієнтів".
 
У вiдповiдь працiвниця банку мовчала. Натомiсть панi Юлiя попросила покликати начальника вiддiлення.
 
"Працiвники банку стали в один голос запевняти мене, як це чудово - мати кредитну лiнiю, бо можна взяти бiльше грошей, нiж ти маєш на картцi, а потiм просто вчасно повернути їх на рахунок, - розповiдає жiнка. - Однак я була iншої думки".
 
Працiвниця "Ощадбанку" запропонувала написати заяву на вiдмову вiд кредитної лiнiї. А крiм того, вiд ще однiєї платної послуги банку - смс-повiдомлень на мобiльний номер жiнки про нарахування пенсiї.
 
"Чому менi без будь-яких пропозицiй нав'язали такий сервiс? Не зрозумiло. У заявi я вiдмовилася i вiд нього", - пояснює пенсiонерка.
 
...Через декiлька днiв пiсля дзвiнка панi Гайворонської до редакцiї зателефонувала Марiя Чуйко. У неї виявилася подiбна iсторiя.
 
"Коли я оформляла картку в "Ощадбанку" для отримання пенсiї, то документи, якi менi принесли на пiдпис, були надрукованi таким дрiбним шрифтом, що я не могла в них розiбратися, - розповiдає панi Марiя. - Усе пiдписала. А потiм, приблизно через два мiсяцi, пiшла до банкомата отримувати пенсiю з картки й побачила, що в мене на рахунку завелика сума грошей. Роздрукувала в банкоматi чек - там було зазначено, що в мене, крiм пенсiї, є ще одна тисяча гривень кредиту. Це було несподiванкою, бо менi про це в банку нiхто не казав. Добре, що мала на рахунку лише двi пенсiї, пам'ятала про це й тому побачила зайвi грошi. Але ж могла й не помiтити - зняти все i мати неприємностi, бо тодi, крiм вiдсоткiв за кредит, менi нараховували б також пеню за несвоєчасне погашення кредиту".
 
Панi Марiї також нiхто в банку не сказав, що вона буде отримувати смс-повiдомлення (так званий мобiльний банкiнг) про рух коштiв на цьому рахунку. Це, до слова, коштує 5 гривень. Жiнка одразу прийшла до вiддiлення, де оформляла картку, й написала заяву, в якiй вiдмовилася вiд цих послуг.
 
Такi випадки непоодинокi. Враховуючи, що "Ощадбанк" обслуговує приблизно половину українських пенсiонерiв, можна лише уявити собi, скiльки кредитiв було нав'язано таким чином.
 
Для чого? Як розповiли працiвники "Ощадбанку", вони змушенi це робити, оскiльки є певна рознарядка на видачу кредитiв. I що бiльше кредитiв "втулив" працiвник, то бiльший буде його заробiток.
 
До речi, iншi банки також активно використовують агресивний маркетинг - тиснуть на клiєнта, щоб той взяв кредит чи оформив кредитну лiнiю. Однак доволi часто навiть якщо плюси кредитної лiнiї людинi розписують яскравими фарбами, то мiнуси замовчують. Серед них - вартiсть обслуговування такого кредиту, вiдсотки, якi доведеться платити клiєнтовi.
 
Для прикладу, у "Приватбанку" розмiр обов'язкового щомiсячного платежу становить 5% заборгованостi (не менше 100 гривень). Базова процентна ставка на залишок заборгованостi на мiсяць - 3,6%. Пеня за несвоєчасне погашення кредиту (нараховується за кожен день прострочення замiсть базової процентної ставки) - 0,24% суми загальної заборгованостi плюс 50 гривень щоразу, коли виникає прострочення на суму вiд 100 гривень або плюс 100 гривень щоразу, коли виникає прострочення на суму вiд 100 гривень другий мiсяць поспiль i бiльше.
 
Чи припустимий такий "маркетинг" та нав'язування кредиту, як у випадках iз пенсiонерками, якi оформляли пенсiйну картку?
 
- Якщо договiр iз банком надруковано дрiбним нечитабельним шрифтом, то це порушення закону про захист прав споживачiв, - коментує ситуацiю адвокат Андрiй Авторгов. - Крiм того, з червня 2017 року в Українi дiє закон про споживче кредитування. Вiн передбачає наявнiсть паспорта споживчого кредиту на будь-який кредит. У цьому паспортi викладається фактична, реальна вiдсоткова ставка, витрати, пов'язанi з кредитом, тощо.
 
Загалом законодавство визначає, що споживач має бути ознайомлений iз продуктом, який йому надають. У нашому випадку клiєнткам мали пояснити, що вiдкривають не простий пенсiйний рахунок, а такий, що передбачає надання, у тому числi, i кредитних коштiв. Крiм того, їм повиннi були повiдомити, за якою ставкою та на яких умовах це вiдбувається.
 
У таких випадках раджу вимагати надрукувати документ нормальним читабельним шрифтом та оформляти лише потрiбне, примiром тiльки пенсiйну картку, а не безлiч супутнiх послуг.
 
Свiтлана ОЛIЙНИК, газета Експрес

Цікаво? Поділіться з друзями в соціальних мережах:

N

Знайшли помилку в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть Сtrl + Enter

Реклама


Будь-яке використання матеріалів сайту можливе лише з активним гіперпосиланням на http://www.expres.ua

© ТзОВ "Редакційні системи"

Система Orphus

Знайшли помилку в тексті?
Виділіть її мишкою і натисніть
Сtrl + Enter