ТЕХНОЛОГІЇ

Камерафони – смартфони з потужною камерою. Однак для того, щоб конкурувати на сучасному ринку, треба пропонувати продукцiю, яка за своїми характеристиками переважає прилади iнших фiрм.
Історія із залученням величезних інвестицій для Харківського авіазаводу від американської компанії отримала несподіване продовження.

Бунт на кораблі: "Ми не будемо служити Росії!"

20.07.2017 19:27
Фото: вікіпедія
Екіпаж сторожового судна СКР-112 Чорноморського флоту самовільно підняв жовто-блакитний прапор і вирушив із Севастополя до Одеси, щоб увійти до складу ВМС України. Багато із нас пам’ятає ці драматичні події, що трапилися рівно 25 років тому - 20 липня 1992 року. 
 
У той день члени екіпажу невеликого сторожового судна зробили неймовірне: ризикуючи життям, вирвалися із лещат переслідувачів і таки дісталися Одеси, залишившись вірними присязі і не бажаючи служити у російському флоті. Це був справжній подвиг, нагадує Експрес онлайн. А де сьогодні ці герої? Що з ними трапилось?
 
Хтось із цих людей вже на пенсії, хтось ще і нині служить у військово-морських силах. Цікаво, що самі вони свій вчинок героїзмом не вважають. "Ми не чекали жодних наказів, наші дії стали повною несподіванкою як для тодішнього командувача Військово-Морських Сил України контр-адмірала Бориса Кожина, так і тодішнього міністра оборони Костянтина Морозова, – розповів про той рейд Микола Жиберєв, тодішній капітан 2-го рангу. – Але я діяв, як мусить діяти офіцер. І жодного разу не пошкодував про це. Якби ситуація повторилася, зробив би те саме".
 
А якою ж була ситуація? Насправді – нестерпною. 
 
Як ми пам'ятаємо, із падінням СРСР виникла гостра проблема із розподілом Чорноморського Флоту. Тоді, у 1992-му, Україна ще тільки ставала на шлях незалежності. Ще не було зрозуміло, яке судно якій державі дістанеться. Однак, екіпажі кількох кораблів уже прийняли присягу на вірність України, і СКР-112 був серед них. Чи варто говорити про те, які утиски з боку керівництва Чорноморського флоту терпіли ці люди?  Хтось звільнявся із служби, хтось тікав із кораблів і звертався по допомогу до орггрупи ВМС України. А СКР-112 наважився на найбільш відчайдушний крок – повстання.
 
Група проукраїнськи налаштованих офіцерів на чолі з командиром корабля капітан-лейтенантом Сергієм Настенком та начальником штабу бригади капітаном 2-го рангу Миколою Жибарєвим вирішили скористатися слушним моментом. На цей день були призначені навчання флоту, то ж мали офіційну нагоду вийти у відкрите море для маневрів. О 8.15 ранку капітан 2-го рангу Микола Жибарєв піднявся на місток і оголосив: "Як старший на посаді і за військовим званням приймаю управління кораблем на себе. Ставлю завдання командиру корабля: йти на зовнішній рейд". Човен підняв український прапор, поінформував, що йде в Одесу і попросив прислати на борт представників Міністерства оборони України.
 
Цей рейд був ризикованим і небезпечним, адже навздогін бунтівному СКР-112 вислали кілька російських кораблів. Один із них, МДК-184, отримав наказ іти на таран. Наш човен постійно маневрував, уникаючи зіткнення. А коли МДК вже підійшов на відстань всього 15 метрів і, здавалося, протаранить бунтівників, сталося майже диво: у переслідувача закінчилося пальне...
 
До Одеси СКР - 112 прийшов о 18.50. За цей час з Одеси на допомогу СКР-112 вийшли два українські прикордонні кораблі та вилетів винищувач Су-27, який вислало командування Одеського військового округу. Відтак, від СКР-112 були змушені відійти російські кораблі СКР "Разітєльний" і ракетний катер РК-260, що вийшли з Севастополя з наказом взяти у лещата український корабель. "Разітєльний" вже майже впритул підійшов до СКР-112, але чомусь утримався від подальшого протистояння. Лише трохи згодом стане відомо, чому так сталося. Виявилось, що капітан 1-го рангу Силін вийшов на зв'язок із СКР-112. У ході переговорів Жибарєв пояснив Силіну свою позицію, і виявилось, що Силін теж готувався присягнути Україні, тому, з'ясувавши причини  цього рейду, не став переслідувати наше судно далі.
 
Ось такою є історія, яку вважають початком формування Українського флоту. Шкода лише, що про неї забули, а мужність її  учасників не оцінили гідно. Планувалося переправити СКР-112 у Київ і перетворити на корабель-музей. Проте, у міністерстві оборони хтось порахував, що вигідніше продати його на металобрухт. Влітку 1996 року корабель утилізували.  А його командир Сергій Настенко в подальшому був призначений командиром флагману українського флоту "Гетьман Сагайдачний". Він звільнився зі служби, маючи військове звання капітан 1-го рангу.
 
Ірина ЛЬВОВА
 
irynalv@ukr.net

Цікаво? Поділіться з друзями в соціальних мережах:

Y

Знайшли помилку в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть Сtrl + Enter

Реклама


Будь-яке використання матеріалів сайту можливе лише з активним гіперпосиланням на http://www.expres.ua

© ТзОВ "Редакційні системи"

Система Orphus

Знайшли помилку в тексті?
Виділіть її мишкою і натисніть
Сtrl + Enter