ТЕХНОЛОГІЇ

Балкон – найпопулярніше місце для сушіння випраних речей. Такий вибір цілком логічний: чисте повітря надає речам свіжості і значно пришвидшує процес висихання.

Бунт на кораблі: "Ми не будемо служити Росії!"

20.07.2017 19:27
Фото: вікіпедія
Екіпаж сторожового судна СКР-112 Чорноморського флоту самовільно підняв жовто-блакитний прапор і вирушив із Севастополя до Одеси, щоб увійти до складу ВМС України. Багато із нас пам’ятає ці драматичні події, що трапилися рівно 25 років тому - 20 липня 1992 року. 
 
У той день члени екіпажу невеликого сторожового судна зробили неймовірне: ризикуючи життям, вирвалися із лещат переслідувачів і таки дісталися Одеси, залишившись вірними присязі і не бажаючи служити у російському флоті. Це був справжній подвиг, нагадує Експрес онлайн. А де сьогодні ці герої? Що з ними трапилось?
 
Хтось із цих людей вже на пенсії, хтось ще і нині служить у військово-морських силах. Цікаво, що самі вони свій вчинок героїзмом не вважають. "Ми не чекали жодних наказів, наші дії стали повною несподіванкою як для тодішнього командувача Військово-Морських Сил України контр-адмірала Бориса Кожина, так і тодішнього міністра оборони Костянтина Морозова, – розповів про той рейд Микола Жиберєв, тодішній капітан 2-го рангу. – Але я діяв, як мусить діяти офіцер. І жодного разу не пошкодував про це. Якби ситуація повторилася, зробив би те саме".
 
А якою ж була ситуація? Насправді – нестерпною. 
 
Як ми пам'ятаємо, із падінням СРСР виникла гостра проблема із розподілом Чорноморського Флоту. Тоді, у 1992-му, Україна ще тільки ставала на шлях незалежності. Ще не було зрозуміло, яке судно якій державі дістанеться. Однак, екіпажі кількох кораблів уже прийняли присягу на вірність України, і СКР-112 був серед них. Чи варто говорити про те, які утиски з боку керівництва Чорноморського флоту терпіли ці люди?  Хтось звільнявся із служби, хтось тікав із кораблів і звертався по допомогу до орггрупи ВМС України. А СКР-112 наважився на найбільш відчайдушний крок – повстання.
 
Група проукраїнськи налаштованих офіцерів на чолі з командиром корабля капітан-лейтенантом Сергієм Настенком та начальником штабу бригади капітаном 2-го рангу Миколою Жибарєвим вирішили скористатися слушним моментом. На цей день були призначені навчання флоту, то ж мали офіційну нагоду вийти у відкрите море для маневрів. О 8.15 ранку капітан 2-го рангу Микола Жибарєв піднявся на місток і оголосив: "Як старший на посаді і за військовим званням приймаю управління кораблем на себе. Ставлю завдання командиру корабля: йти на зовнішній рейд". Човен підняв український прапор, поінформував, що йде в Одесу і попросив прислати на борт представників Міністерства оборони України.
 
Цей рейд був ризикованим і небезпечним, адже навздогін бунтівному СКР-112 вислали кілька російських кораблів. Один із них, МДК-184, отримав наказ іти на таран. Наш човен постійно маневрував, уникаючи зіткнення. А коли МДК вже підійшов на відстань всього 15 метрів і, здавалося, протаранить бунтівників, сталося майже диво: у переслідувача закінчилося пальне...
 
До Одеси СКР - 112 прийшов о 18.50. За цей час з Одеси на допомогу СКР-112 вийшли два українські прикордонні кораблі та вилетів винищувач Су-27, який вислало командування Одеського військового округу. Відтак, від СКР-112 були змушені відійти російські кораблі СКР "Разітєльний" і ракетний катер РК-260, що вийшли з Севастополя з наказом взяти у лещата український корабель. "Разітєльний" вже майже впритул підійшов до СКР-112, але чомусь утримався від подальшого протистояння. Лише трохи згодом стане відомо, чому так сталося. Виявилось, що капітан 1-го рангу Силін вийшов на зв'язок із СКР-112. У ході переговорів Жибарєв пояснив Силіну свою позицію, і виявилось, що Силін теж готувався присягнути Україні, тому, з'ясувавши причини  цього рейду, не став переслідувати наше судно далі.
 
Ось такою є історія, яку вважають початком формування Українського флоту. Шкода лише, що про неї забули, а мужність її  учасників не оцінили гідно. Планувалося переправити СКР-112 у Київ і перетворити на корабель-музей. Проте, у міністерстві оборони хтось порахував, що вигідніше продати його на металобрухт. Влітку 1996 року корабель утилізували.  А його командир Сергій Настенко в подальшому був призначений командиром флагману українського флоту "Гетьман Сагайдачний". Він звільнився зі служби, маючи військове звання капітан 1-го рангу.
 
Ірина ЛЬВОВА
 
irynalv@ukr.net

Цікаво? Поділіться з друзями в соціальних мережах:

Y

Знайшли помилку в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть Сtrl + Enter

Реклама


Будь-яке використання матеріалів сайту можливе лише з активним гіперпосиланням на http://www.expres.ua

© ТзОВ "Редакційні системи"

Система Orphus

Знайшли помилку в тексті?
Виділіть її мишкою і натисніть
Сtrl + Enter